نويسندگان
لینک دوستان
{/#*RaYka*#/}

جای جای ایران زمین دارای جذابیت های فراوانی است که بسیاری از آنها به محل زندگی ما بسیار نزدیکند و ما غافل از آن، عمری سپری کرده و از تماشای آنها بی بهره می مانیم. ما در سفری کوتاه در جنوب شرق سمنان به تماشای دیدنیهای فراوانی رفتیم که از نگاه علاقمند گروه، بسیار جذاب و جالب بود. در این سفر نیز با ما باشید تا با هم به تماشای برخی از آنها بنشینیم. در این سفر که نام طلوع تا غروب را بر آن نهاده ام از نخستین پرتو تابش آفتاب در خاور تا آخرین پرتو آن در باختر با شما خواهم بود و آنچه در این کوتاه زمان دیدیم تقدیم خواهم کرد.

سفرمان در ساعت ٣٠/۶ بامداد از سمنان آغاز شد. در مسیر جاده معروف به نظامی در سمنان حرکت کردیم. این جاده مانند همیشه برای من دارای جذابیت های خاص خود بوده و هست. پس از طی حدود ٢۵ کیلومتر مسافت، گله شتر در حال نوشیدن آب در زیر پل ما را مجبور به توقف نمودند. هوای صبح کویری بسیار سرد بود. هرچند که من از شهمیرزاد یکی از شهرهای سرد استان می آمدم هوای کویر بسیار سردتر از  آنجا بود. دسته زیبایی از شترها که به همراهی شتربان در هنگام طلوع آفتاب برای نوشیدن آب به این محل آمده بودند با نظم خاصی در حال نوشیدن آب بودند که با تعجب به ما می نگریستند. پس از گپی کوتاه با شتربان و عکاسی به مسیر خود ادامه دادیم.

در کیلومتر ٧/٢٧ از سمنان وارد جاده خاکی در سمت راستمان شدیم. من قبلاً مختصات آن را در فواصل مختلف از طریق گوگل ارث بر روی GPS خود ثبت کرده بودم. این جاده به سمت جنوب شرق کشیده شده و با عبور از دشت به یک معدن نمک منتهی می گردد. همچنین معدن نمک ملحه در سمت شرق این جاده قرار دارد که مسیر دسترسی آن جاده آسفالت می باشد. یکی از جذابیت های معدن نمک ملحه دلفین های نمکی است که در گزارشی دیگر با عنوان دلفین های نمکی به آن پرداخته ام.

در قسمت شرقی ابتدای مسیر جذابیت های جالب زمین شناختی زیادی وجود دارد که نیازمند به یک برنامه یک روزه مجزا است. در مسیر جاده خاکی به سرعت حرکت کردیم. در ابتدای راه جذابیت های چندانی به چشم نمی خورد اما در اواخر این جاده خاکی به دشت نمکی زیبایی رسیدیم که به منظور دسترسی به معدن و امکان تردد خودروها شن ریزی شده بود. از زیبایی های این منطقه آبراهه های زیبایی است که با منحنی های بی نظیری به سمت جنوب و جنوب شرق کشیده شده است. در میان یکی از این آبراهه ها ترک های گلی زیبایی وجود داشت. عمق ترک ها در برخی از قسمتها به ۶٠ سانتی متر می رسید که زیبایی آن را دو چندان می کرد.

با ادامه مسیر و کنترل آن از طریق دستگاه موقعیت یاب می بایست به مسیل زیبایی نزدیک می شدیم. با ادامه مسیر همین اتفاق افتاد و در کیلومتر ٣/٣٧ از ابتدای جاده خاکی به آبراهه ای زیبا رسیدیم. سطح آن پوشیده از گل های نمکی شبیه برف تازه باریده بود و آب در میان آن به رنگ سبز دیده می شد.

با توجه به اطلاعات قبلی می بایست به انتها مسیر نزدیک شده باشیم و معدن نمک در پیش روی ما قرار می گرفت. پس از رسیدن به معدن و عبور از آن امکان ادامه مسیر با خودرو ما وجود نداشت. در همان محل به صرف صبحانه پرداختیم و سپس پیاده روی در کویر را آغاز کردیم. در ابتدا از تپه های پیش رو بالا رفتیم تا دشت را نظاره گر باشیم. از دره های زیبای عاری از هر گیاه گذشتیم و به دشت نزدیک شدیم. در مقابلمان تپه سیاه رنگ منفردی خود نمایی می کرد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در مسیر راه موجهای ماسه ای زیبایی وجود داشت. هرچند که با تپه های ماسه ای مرنجاب، مصر، رضا آباد و .... قابل قیاس نیست اما برای برخی از اعضای گروه که آنها را ندیده بودند جذابیت خاصی داشت. بر روی یکی از این مجمو عه ها نشستیم و به یاد دوران کودکی....

فاصله ما تا تپه سیاه کوتاه بود اما زمین شکل دیگری به خود گرفت. در اینجا زمین پوشیده از سنگ های ریز و رنگارنگ(سفید، سیاه، قهوه ای، خاکستری و ...) بود.

تپه پیش رو شکل زیبایی داشت و مانند اهرام مطبق مصر به صورت پله پله با لایه های ضخیم نمک به سمت آسمان کشیده شده بود.

با عبور از تپه به دشت پوشیده از خاکهای پف کرده رسیدیم که حرکت در آن طاقت فرساست. سپس یک برجستگی که در جهت شرق به غرب کشیده شده بود در پیش روی ما قرار گرفت که از نقوش و منحنی های بسیار زیبایی تشکیل شده بود. این منطقه دارای زیبایی های خارق العاده ای بود. مانند یک جاده در حال احداث که در فواصل منظم خاک ریزی شده است. فاصله تپه ها و ارتفاع آنها کاملاً برابر و یکسان بودند. لایه های مختلف رنگی نیز در میان آنها نوارهای باریک رنگی را نشان می دادند.

با عبور از آن دوباره به دشت وسیع تری از زمینهای آماس کرده رسیدیم. در میان آن آبراهه های زیبایی با بافت ها و اشکال مختلف قرار داشت. در میان یکی از این آبراهه ها آبشار زیبای نمکی تشکیل شده بود.

هر کدام از اعضا گروه به سمتی در حرکت بود و به سمت جذابیت های مورد علاقه خود می رفت. در ادامه خود را به ارتفاعات پیش رو رساندیم  و برای مدتی به  اطراف نظاره گر شدیم. مناظر زیبایی به چشم می آمد.

تفاوت رنگها اشکال زیبایی را بوجود آورده بودند. در دور دستها و در دشت وسیع قسمت شرق به نظر می رسید که زمینها برای کشاورزی کرت بندی شده باشند. تا اینجا 5 کیلومتر در خط مستقیم پیاده روی کرده بودیم. تصمیم به بازگشت از مسیر دیگری گرفتیم.

در مسیر برگشت از دره زیبای نمکی گذشتیم که در طول سالیان متمادی در اثر بریده شدن با آب ایجاد شده بود. مسیر خود را به سمت خودروها ادامه دادیم.

در بازگشت نیز دوباره ماسه های مواج نظر ما را به خود جلب می کرد.در ادامه مسیر درباره سفر بعدی مان صحبت می کردیم و هر کس نظر خود را بیان می کرد. خورشید در حال غروب کردن بود و سرعت ما در جاده خاکی گرد و غباری در هوا ایجاد کرده بود. در لحظات زیبای غروب خورشید رنگ زیبایی به خود گرفت و این پایان سفر یک روزه ما از طلوع تا غروبی دیگر.

[ یکشنبه ٥ دی ۱۳۸٩ ] [ ٩:۱۸ ‎ب.ظ ] [ علی اکبر مرادان ]

سفر یعنی زندگی. سفر نویسی یعنی دادن زندگی به دیگران درود بر روان شاد همه سفرنامه نویسان. به یاد شب های تاریک و بی مهتاب کویر در آن زمان که آلفونس گابریل بر آن قدم می نهاد. می نویسم هر چند با دانشی ناچیز و ادبیاتی نه چندان صحیح. به امید آن روز که تمام نقاط استانم را دیده باشم. چون آرزوی دیدن تمام ایران آرزویی است دست نایافتی. تماس با من: 09122314578 aliakbarmoradan@yahoo.com