نويسندگان
لینک دوستان
{/#*RaYka*#/}

کوه سرخ یکی از نقاط دیدنی اطراف سمنان است که برای یک روز آخر هفته مکانی مناسب برای علاقمندان به گشت و گذار در کوه و کویر به شمار می رود. در این سفرنامه به اتفاق هم به آنجا خواهیم رفت. کوه سرخ دارای مناظری زیبا از کوه، کویر و رودخانه است که من قادر به توصیف زیبایی های آن نیستم. فاصله تا روستای صوفی آباد کمتر از 7 کیلومتر است که آرامگاه عارف نامی شیخ علاء الدوله سمنانی در آن روستا واقع شده است و  نخستین جاذبه گردشگری فرهنگی در مسیر به شمار می آید.

از آرامگاه شیخ علاء الدوله ۵ کیلومتر به سمت غرب و در مسیر دسترسی به روستای بیابانک حرکت کردیم. در کیلومتر ۵ ( دقیقاً ۵ کیلومتر) از آرامگاه شیخ علاء الدوله به سمت چپ تغییر مسیر دادیم که ابتدای جاده خاکی دسترسی به کوه سرخ است.من به اتفاق اعضای گروه ساعت ٣٠/۶ از سمنان حرکت کردیم. برای دسترسی به این منطقه ١٠ کیلومتر از سمنان به سمت غرب و در مسیر جاده تهران حرکت کردیم. آنگاه از پمپ بنزین سمت چپ عبور و وارد جاده روستای صوفی آباد به سمت جنوب شدیم.

به مسیر مان در جهت جنوب شرق و از میان زمین های کشاورزی ادامه دادیم. در طول مسیر راه های فرعی بسیاری جهت دسترسی به زمینهای کشاورزی و چاه های آب وجود دارد که ممکن است شما را دچار اشتباه کند. بنابراین مسیر را به سمت جنوب شرقی و بدون انحراف به طرفین ادامه دهید. پس از طی حدود ۵ کیلومتر به محلی رسیدیم که در جانب راست تک درختی با ساختمانی مخروبه منظره ای زیبا چشم نوازی می کرد .

در ادامه مسیر از فضای بیابانی و پوشیده از بوته زارهای کویری و درختچه های طاق و گز گذشتیم. از کیلومتر ١۴ جاده خاکی در برخی قسمتها جاده بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل بریده شده است که ما گاهاً مجبور به کندن لبه های بلند و ایجاد بستری مناسب جهت عبور خودروها شدیم. در کیلومتر ١٩ جاده خاکی، مسیر به سمت شرق انحراف یافت. البته اگر خودروی شما مناسب کویر است می تواند از کیلومتر ١٩ به سمت جنوب حرکت کنید. در این منطقه پوشش گیاهی بسیار بسیار فقیر است و به ندرت می توان گیاهان کویری را مشاهده کرد.

من به اتفاق اعضای گروه که با دو خودروی نامناسب به منطقه سفر می کردیم در کیلومتر ٢١ از جاده خاکی به رودخانه  ((شوراب)) رسیدیم که در سمت راست ما قرار داشت. رودخانه شوراب از شمال به سمت جنوب در جریان است.

آب رودخانه شوراب همانند دوغاب گچ در مسیل جریان دارد. ظاهراً پساب کارخانه کربنات کلسیم سرخه به این رودخانه می ریزد که چنین حالتی برای آن فراهم کرده است. در کناره های رودخانه نیز لایه ضخیمی از نهشته های نمکی، سطحی صاف و صیقلی و سفید رنگ را بوجود آورده است. این لایه بسیار نرم است. در این برای دقایقی توقف کردیم . هوا کمی سرد بود و  هنوز سرمای سوزان شبهای کویر  جای خود را به گرمای آن نداده بود. سپس به راه خود ادامه دادیم که در کیومتر ٢٢ از ابتدای جاده خاکی، رودخانه شوراب مسیر تردد خودروها را بریده است. با خودروهای سواری امکان عبور از آن وجود ندارد و می بایست از این نقطه پیاده روی در کویر را آغاز کرد.

پس از صرف صبحانه ای مختصر در حدود ساعت ٩ به سمت کوه سرخ حرکت کردیم. زمین کاملاً عاری از پوشش گیاهی بود و کوه سرخ در حدود ۵ کیلومتری جنوب شرقی ما خود نمایی می کرد. کوه سرخ بدلیل وجود تپه های سرخ  به این نام شهرت یافته است. در سمت راست تپه های سرخ رنگ با شیارهای  زیبا و لایه های مختلف رنگی چشم نوازی می کند که گاهی انسان محو تماشای آن از ادامه مسیر باز خواهد ماند. پس از طی حدود ۴ کیلومتر به کوه سرخ رسیدیم. فرسایش در دامنه این کوه مناظر زیبایی را بوجود آورده است بگونه ای که در اثر وزش باد زیر سنگهایی که بصورت ورقه ورقه تا بالای تپه ها امتداد یافته اند، خالی شده و اشکال زیبایی را بوجود آورده است. یکی از این نمونه ها توسط یکی از گردشگران به نام همای سعادت نامگذاری شده است. همای سعات به شکل پرنده ای زیبا که آماده پرواز است به زیبایی های منطقه فزونی بخشیده است.

از اینجا می توان در حاشیه کوه سرخ حرکت کرد و یا به آن صعود کرد که ما تصمیم به صعود گرفتیم. در مسیر صعود جذابیت های زیادی وجود دارد که می توان به بلور های نمکی میان دره ها و همچنین گسل های ایجاد شده و لایه های رنگین زمین که من به آن رنگین کمان زمین می گویم اشاره کرد.

وقتی به بلندترین نقطه در ابتدای کوه سرخ رسیدیم امکان دید در همه طرف فراهم شد. در جنوب و جنوب شرقی زمینهای پوشیده از نمک و همچنین سدی طبیعی به چشم می خورد که در فاصله حدود ٣ تا ١٠ کیلومتری ما قرار داشتند. پس از توقفی کوتاه تصمیم به بازگشت گرفتیم. دو نفر از اعضای گروه به سرعت و من به اتفاق یکی از دوستان که مسن ترین عضو گروه است به آرامی حرکت کردیم و تصمیم گرفتیم تا برای تماشای بیشتر از رنگین کمان زمین به آنها نزدیک شده و در صورت امکان از میان دره های آن عبور کنیم. هر تغییر مسیر بدون توجه و دقت ممکن است خطر آفرین باشد. هر چند که به ظاهر منطقه چندان خطرناک جلوه نمی کرد اما در برخی قسمتها دیواره های بلند به ارتفاع حدود ۶٠ متر بر سر راه ما پدیدار می شد که مجبور به عبور از گذرگاههای باریک و با شیب بسیار تند می شدیم.

پس از رسیدن به پای کوه در برگشت به سمت محل استقرار خودروها تصمیم به تغییر مسیر برگشت نسبت به مسیر رفت گرفتیم که خالی از لطف نبود. قصد کردیم تا با حرکت در مسیر شرق خود را زودتر به حاشیه رودخانه برسانیم و سپس از حاشیه رودخانه به سمت شمال حرکت کرده تا به محل پارک خودروها برسیم. وقتی به کناره رودخانه رسیدیم ناگهان مرغابی تنهایی در این سکوت کویر در فاصله ای نزدیک به ما پرگشود و نگران از حضور ما به نقطه ای نامعلوم پرواز کرد. واقعاً منظره ای باور نکردنی بود. جایی که ما هیچ موجودی به چشم ندیده بودیم پرواز یک مرغابی بسیار جالب بود. مرغابی هایی که به صورت منفرد در چنین شرایطی دیده می شوند در واقع مرغابی های جا مانده از گروه هستند که در طول پرواز با گروه به دلیل تشنگی، خستگی و یا دلایلی که برای من نامعلوم است در  رودخانه ها و سد های مسیرشان فرود می آیند و از قافله جا خواهند ماند و عموماً شکار، شکارچیان محلی خواهند شد.

از آنجا درحاشیه رودخانه به سمت شمال ادامه مسیر داده و با تماشای مناظر و پیچش های زیبا رودخانه در ساعت ١۴ خود را به محل استقرار بقیه اعضای گروه و خودروها رساندیم.

سپاس از خدای بیکران از این همه زیبایی و سپاس از شما

به امید دیدار و سفر به دیگر سو

برای دیدن آلبوم تصاویر اینجا کلیک کنید

[ سه‌شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٩ ] [ ٩:٠٧ ‎ب.ظ ] [ علی اکبر مرادان ]

سفر یعنی زندگی. سفر نویسی یعنی دادن زندگی به دیگران درود بر روان شاد همه سفرنامه نویسان. به یاد شب های تاریک و بی مهتاب کویر در آن زمان که آلفونس گابریل بر آن قدم می نهاد. می نویسم هر چند با دانشی ناچیز و ادبیاتی نه چندان صحیح. به امید آن روز که تمام نقاط استانم را دیده باشم. چون آرزوی دیدن تمام ایران آرزویی است دست نایافتی. تماس با من: 09122314578 aliakbarmoradan@yahoo.com