نويسندگان
لینک دوستان
{/#*RaYka*#/}

جندق که خود می تواند یک نقطه هدف گردشگری باشد دارای اقامتگاههایی است که می توانید شبی را در آن سپری کنید. اقامتگاه داران جندق با همکارانشان در مصر ارتباط داشته و مسافران خود را از جندق به تماشای مصر می برند و پیش از رفتن به مصر با آنان در خصوص تعداد مسافر و غذاهای مورد نیاز و غیره هماهنگی های لازم را به عمل می آورند.

در جندق می توانید باک بنزین خودروی خود را پر کنید تا اگر قصد داشتید به روستاهای دیگری مانند عروسان نیز بروید با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوید. جندق تا مصر 45 کیلومتر جاده خاکی است که دارای کیفیتی مناسب است و با هر خودرویی امکان تردد در آن وجود دارد.

از جندق خارج شدیم و وارد جاده خاکی روستای مصر شدم. متاسفانه جاده در دست احداث جندق ـ مصر که حدود پنج سال قبل دیده بودم به همان شکل رها شده و ناتمام مانده بود. و مسیر تردد همان جاده خاکی گذشته بود. با طی 42 کیلومتر از مسیر به امیر آباد رسیدیم که در سه کیلومتری جنوب مصر قرار دارد. از امیر آباد که در مسیر اصلی خور به مصر قرار دارد تا مصر جاد آسفالت اما با پایین ترین کیفیت است. امیر آباد متشکل از یک حلقه چاه آب و یک گاوداری و زمین های کشاورزی است.

در مسیر جندق به مصر

امیر آباد به مصر

حدود ساعت 16 به مصر رسیدیم. برای تهیه اقامتگاه به اقامتگاه کاریز رفتیم.(اقامتگاه کاریز با خانواده آقای افضل تعلق دارد. برای هماهنگی های پیش از سفر می تواند با شماره09132231589 آقای ابراهیم افضل تمای بگیرید). محلی مناسب به نظر می رسید. کوچه های مصر ساده و زیباست. از جالب توجه ترین نکات در آن برای من پشتیبان دیوارهای روستای مصر بود.

در مسیر اقامتگاه کاریز

پشتیبان دیوارها در مسیر اقامتگاه

کوچه ای در مصر

ورودی اقامتگاه کاریز

معماری روستا دارای ویژگی های جالبی است. معماری همان معماری درون گرای ایرانی است. اما عنصر ایوان از عناصر جدایی ناپذیر در معماری مصر است. در خانه های مصر پس از ورود از درگاه از دالانی عبور کرده سپس با چرخشی 90 درجه ای به میانسرا یا همان حیاط می رسید. همه ی خانه ها تک ایوانی است که البته شاه نشین تلقی می شود. پوشش ایوان یادآور معماری دوره ساسانی با قوس هاس مازه دار مانند طاق کسری است. اما ارتفاع نسبت افراز به افریز در این قوس ها کمتر از قوس های دوره ساسانی و اوایل اسلام مانند مسجد تاریخانه دامغان است. سادگی و بی پیرایگی معماری مصر برای من یادآور یادداشتی از مرحوم پیرنیا بود که در توصیف مسجد فهرج یزد نگاشته بود.

دالان و میانسرا

میانسرا و ایوان

مشبک گچی

بالاخره تا نیمه های شب در وسط حیاط در اطراف آتش بر رو ی تنه های بریده شده درخت خرما که از سرمای جان سوز سال 86 خشک شده بودند نشستیم و با دیگر ساکنان کاریز گپ و گفتی کردیم. طبق برنامه قرار بود تا صبح برای تماشای طلوع آفتاب به اطراف برویم و از لذت تماشای طلوع آفتاب در کویر بهره ببریم. اما صبح که بیدار شدم هوا کاملاً ابری بود و باید برای دیدن آن صحنه های زیبا تا صبح فردا صبر می کردیم.

پس از صرف صبحانه برای تماشای اطراف به سمت فرحزاد رفتیم. نوروز 88 در یکی از اقامتگاههاف فرحزاد شبی را سپری کرده بودم. فرحزاد تغییر کرده بود. علاوه بر دو اقامتگاه گذشته اقامتگاه جدیدی درفرحزاد ساخته بودند که به نظر وصله ی ناجوری بود. قای طباطبایی برای بسیاری فری شناخته شده است که اقامتگاههای فرحزاد به یشان تعلق دارند. در خصوص هتل روستایی جدید اطلاعی ندارم و چون برایم جذابیتی نداشتی سوالی هم نپرسیدم.

هتل روستایی جدید در فرحزاد

از فرحزاد به سمت برخان های حاشیه شمالی آن رفتیم. هوا کمی سرد بود و باد در حال وزیدن بود که موجب جابجایی ماسه می شد. چشم ها و دهان پر از ماسه شده بود. اما خود جذابیتی به شمار می رفت.

وزش باد در حال جابجایی ماسه ها

زمین های کشاورزی اطراف فرحزاد از پشت برخان ها

بازی کودکانه

از آنجا به سمت شمال حرکت کردیم.کمب بالاتر چاله ای طبیعی قرار دارد که محلی ها به آن چال سلکنون می گویند. کمی بالاتر نمکزار و مکان های طبیعی دیگر ی به نام های تخت عروس و تخت عباسی نیز از دیگر جاذبه های منطقه می باشد که برای رسیدن به آنها لازم است زمانی کافی در نظر گرفت. نیزار از دیگر دیدنیهای اطراف است که در شرق فرحزاد و شمال شرقی مصر قرار دارد. برای رفتن به نیزار می توانید پیاده و یا با خودرو بدانجا بروید. اما برای رفتن با خودرو یا خود بایستی دارای خودرو مناسب و مهارت رانندگی در ماسه باشید و یا از محلی ها که خودروهایی را برای سافاری در اختیار دارند کمک بجویید. شتر سواری نیز از دیگر جاذبه های منطقه به شمار می رود که می توانید هم در مصر و هم فرحزاد به آن دست یابید.

چال سلکنون

برای صرف نهار به مصر بازگشتیم. و پس از استراحتی عصرگاهی برای خرید صنایع دستی به تنها فروشگاه صنایع دستی مصر رفتیم. این فروشگاه به زوجی ایرانی فرانسوی تعلق دارد. خانم ویکی اهل فرانسه که به تازگی با همسر یزدی اش ازدواج کرده و مصر را برای زندگی انتخاب کرده اند در این فروشگاه مشغول به کار است. طبیعت زیبای کویری و سایر جذابیت ها در یک سو و حضور این زوج جوان از سوی دیگر به جذابیت های مصر افزوده است. انتخاب روستای مصر پس از پاریس بعنوان محل زندگی شاید برای همگان قابل تصور نباشد اما این چیزی است که شما در مصر شاهد آن خواهید بود. من در طی تماسی تلفنی با همسر خانم ویکی اجازه انتشار تصویر زیر را دریافت کرده ام  و به همین دلیل آن را منتشر خواهم کرد.

فروشگاه صنایع دستی و خانم ویکی

بعد از خرید من و آقا مرتضی کمی پیاده روی کردیم. توی تاریکی شب از مصر تا حوالی امیر آباد رفتیم. هوا به کلی تغییر کرده بود و سرمای یک ساعت قبل را نداشت.

امشب برخلاف دیشب خلوت و ساکت بود. چون معمولاً بیشتر گردشگران عصر جمعه به شهر خود باز می گردند. خلوت اقامتگاه موجب شد تا در کنار اعضای خانواده افضل در میان حیاط در اطراف آتش جمعی صمیمی فراهم آید و از گذشته های سخت بر مادر خانواده را بشنویم. به لطف آنها شامی آماده بود که زمان خوردنش فرا رسیده بود.

صبح روز بعد برای تماشای طلوع آفتاب به سمت تپه های روان رفتم. پس از حدود نیم ساعت پیاده روی خورشید در حال طلوع بود که مناظر نه از قاب دوربین و نه با بیان من قابل توصیف است.

[ سه‌شنبه ٧ بهمن ۱۳٩۳ ] [ ٧:٥٦ ‎ق.ظ ] [ علی اکبر مرادان ]

سفر یعنی زندگی. سفر نویسی یعنی دادن زندگی به دیگران درود بر روان شاد همه سفرنامه نویسان. به یاد شب های تاریک و بی مهتاب کویر در آن زمان که آلفونس گابریل بر آن قدم می نهاد. می نویسم هر چند با دانشی ناچیز و ادبیاتی نه چندان صحیح. به امید آن روز که تمام نقاط استانم را دیده باشم. چون آرزوی دیدن تمام ایران آرزویی است دست نایافتی. تماس با من: 09122314578 aliakbarmoradan@yahoo.com