نويسندگان
لینک دوستان
{/#*RaYka*#/}

بانگ اذان ظهر بر شهر طنین افگنده بود، پس زمان حرکت فرا رسیده بود. به قصد صعود به قله شاهزاده گردن کج  یا همان آزاد کوه به راه افتادیم. از مسیر جاده سمنان به فیروزکوه و از آنجا در مسیر ارجمند و لاسم خود را به جاده هراز رساندیم. تا اینجا حدود 150 کیلومتر طی طریق کرده بودیم. سیاه چادرهای عشایر سنگسری در میانه راه نظرمان را به خود جلب می کردند. سال پربارانی بود و کوهها همچنان در میانه مرداد ماه چهره ای بهاری داشتند.

پس از طی 54 کیلومتر در مسیر جاده هراز به سمت آمل وارد جاده بلده شدیم. از پیچاپیچ میان دره گذر کردیم و لحظه به لحظه به ارتفاعمان افزودیم. مسیر بسیار زیبا و دیدنی بود. در میانه راه پل تک چشمه کهن در کنار پل جدید برای دقایقی ما را به خود مشغول کرد.

پس از طی 51 کیلومتر از ابتدای جاده بلده  وارد روستای بلده شدیم. باید از بلده به سمت یوش و سپس میناک می رفتیم تا از آنجا به روستای کلاک برسیم. فاصله بلده تا یوش 14 کیلومتر و فاصله یوش تا میناک 17 کیلومتر است. از میناک برای رسیدن به روستای کلاک بالا به سمت جنوب غرب تغییر مسیر دادیم و 5 کیلومتر جلوتر در حدود ساعت 18 به روستای کلاک بالا رسیدیم.

بیدرنگ به سمت قله به راه افتادیم. روستای زیبایی بود. تقابل میان سنت و مدرنیته چهره کهن روستا را بر هم ریخته بود و زیبایی گذشته آن رو به ویرانی نهاده بود. خانه های دو اشکوبه قدیمی در حال ویرانی گویای آینده ای مبهم برای روستا بود. از کنار مسجد روستا و در حاشیه رودخانه جاری میان روستا در حرکت بودیم. زحمتکشان روستایی در حال فعالیت روزانه نگاهی از نوع مرفه هان بی درد به ما داشتند، غافل از آنکه ما نیز از جنس خود آنانیم.

از بافت روستا خارج شدیم و در حاشیه رودخانه با عبور از مزارع و باغات به سمت قله در حرکت بودیم. بوته های بلند گلپر در تمام مسیر قد کشیده بودند. روز نسبتاَ شلوغی بود و گروه های زیادی در حال صعود و فرود از قله بودند.

ساعت 19:25 به گوسفند سرایی در میانه راه رسیدیم. اگر قصد شب مانی داشته باشید محل مناسبی برای برپایی چادرهاست. ما فرصت کافی برای ادامه مسیر داشتیم. ساعت 20:35 به محل مناسب دیگری برای برپایی چادرها رسیدیم که پیش از ما گروهی در آن محل چادرهاشان را برپا کرده بودند.

وقت اذان بود. دقایقی توقف و صرف لقمه ای نان و جذب انرژی کافی برای ادامه مسیر به راه افتادیم. تصمیم داشتیم تا در کمپ بعدی که محل مناسبی برای شب مانی است اتراق کنیم. ساعت 9 به محل کمپ دوم رسیدیم و به سرعت چادرها را برپا کردیم. کمپ 1 در کنار صخره و در ته دره ای پر آب واقع شده است، اما کمپ دوم بر روی سطحی پوشیده از چمن که دارای شیب تندی نسبت به کف دره میباشد، واقع شده است. برای دسترسی به آب در کمپ دوم می بایست از شیب ی به طول حدود 200 متر به سمت کف دره حرکت نمایید.

سکوتی دلنشین در کوهستان حکم فرما بود. به جز ته مایه ای از صدای جریان آى در کف دره صدای دیگری به گوش نمی رسید. گروه کوهنوردی دیگری که پس از ما در کنارمان چادر زده بودند نیز کاملاَ در سکوت به کارهاشان رسیده و برای خواب آماده می شدند. چه خوب است گروه هایی که حریم کوهستان و کوهنورادن را رعایت نموده و صدایشان به هفت آسمان بلند نمی شود.

ما چهاردهمین شب از عمر خویش را در ماه رمضان سپری می کرد جلوه زیبایی در آسمان داشت. ساعت 5 صبح به قصد صعود از خواب برخاستیم. نیم ساعت بعد به راه افتادیم. مهتاب روشنی بخش کوهستان بود و ما به سمتش در حرکت. مسیر به سمت گردنه کشیده شده بود که در ساعت 6:10 به چشمه آبی گوارا رسیدیم. پس از توقفی کوتاه به سمت قله به راه افتادیم. در زمان کوتاه 15 دقیقه از چشمه به گردنه رسیدیم. روی گردنه نیز محل مناسبی برای برپایی چادر وجود دارد.

وقتی بر روی گردنه رسیدیم خورشید در خاور و ماه در باختر تقابل زیبایی را بوجود آورده بودند. افسوس که امکان ثبت تصویرشان در یک کادر امکان پذیر نبود.

بافت کوه به یکباره تغییر کرد. پوشش گیاهی بسیار کم شده بود و دامنه ای شنی (به قول کوهنوردان شن اسکی) و پرشیب در مقابلمان قرار داشت. از پیچاپیچ پرشیب بالا رفتیم تا در ساعت 8:15 بر فراز قله آزاد کوه ایستادیم

در بازگشت سری هم به خانه نیما در یوش زدیم که در گزارشی دیگر  از آن خواهم نوشت.

[ چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ ] [ علی اکبر مرادان ]

سفر یعنی زندگی. سفر نویسی یعنی دادن زندگی به دیگران درود بر روان شاد همه سفرنامه نویسان. به یاد شب های تاریک و بی مهتاب کویر در آن زمان که آلفونس گابریل بر آن قدم می نهاد. می نویسم هر چند با دانشی ناچیز و ادبیاتی نه چندان صحیح. به امید آن روز که تمام نقاط استانم را دیده باشم. چون آرزوی دیدن تمام ایران آرزویی است دست نایافتی. تماس با من: 09122314578 aliakbarmoradan@yahoo.com