نويسندگان
لینک دوستان
{/#*RaYka*#/}

خلنو دومین قله مرتفع البرز مرکزی پس از دماوند با ارتفاع حدود 4400 متر از سطح دریا  در شمال روستای لالان در شهرستان فشم واقع شده است. با سپاس از لطف الهی در برنامه ای دو روزه در تاریخ 24 و 25 تیرماه 90 به اتفاق همنورد عزیزم آقای حسن خازن موفق به صعود آن شدیم که گزارش صعود تقدیم حضور می گردد.

جهت دریافت فایل GPS قسمت نخست صعود اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت فایل GPS قسمت  دوم  صعـــود اینجا کلیک کنید.

ساعت 6 صبح 24 تیر ماه از سمنان به سمت تهران حرکت کردیم. با عبور از مسیر فشم در ساعت 11 به روستای لالان رسیدیم. هر چند که امکان ادامه مسیر با خودرو تا حدود 2 کیلومتر بالاتر نیز وجود داشت برای رعایت نکات ایمنی بیشتر خوردو را در محل مناسبی پارک و به سمت قله به راه افتادیم. از کوچه های لالان و از کنار رودخانه میان آن گذشتیم. پس از حدود 20 دقیقه پیاده روی از میان باغهای گیلاس عبور کرده و به منبع سیمانی آب رسیدیم. پس از نوشیدن آبی سرد و گوارا به راه خود ادامه دادیم تا وارد تنگه شدیم.

در این محل که حدوداً پس از نیم ساعت پیاده روی به آن رسیده بودیم می بایست از رودخانه عبور می کردیم. بنابراین با اتفاق سایر گردشگران که تنها قصد تفرج در همان اطراف را داشتند با درآوردن کفش و جوراب از رودخانه گذشتیم. آب رودخانه بسیار سرد بود و عبور از آن برای من و همنوردم که نسبت به آب سرد بسیار حساس بودیم بسیار دشوار. به هر ترتیب با سه بار عبور از رودخانه در فاصله ای کوتاه وارد مسیر اصلی و پاکوب صعود به قله شدیم. نکته قابل توجه وجود برف فراوان در همان ابتدای مسیر بود که هر گردشگری  می تواند به راحتی در فصل گرم تابستان از خنکای تونلهای برفی بهره ببرد.

در حاشیه شرقی رودخانه به سمت شمال در حرکت بودیم که مناظر زیبا ما را مجبور به توقف و عکاسی می کرد. از همه دره ها آب بسیاری به رودخانه اصلی می ریخت. پس از طی مسافتی نه چندان طولانی به دره ای مملو از برف رسیدیم. بر روی تپه ای در دامنه روبرو بنایی خود نمایی می کرد که از آن بعنوان امامزاده یاد می شود.

با عبور از دره پوشیده از برف که رودخانه های فرعی، تونلهای برفی بزرگی در زیر آن ایجاد کرده بودند در حدود ساعت 13 به چشمه تلخاب رسیدیم. تلخاب با ارتفاع 3090 متر از سطح دریا، محلی است که بیشتر کوهنوردان، کوتاه زمانی در آن به استراحت می پردازند. دلیل نامگذاری این محل به خاطر وجود چشمه آبی است که دارای آبی گاز دار و نسبتاً تلخ است. من نیز از روی کنجکاوی کمی از آب چشمه تلخاب نوشیدم که واقعاً به میزان قابل توجهی گازدار بود. چند گروه کوهنوردی  نیز که برخی در حال بازگشت و برخی در حال رفتن به قله بودند در محل حضور داشتند.

بدون توقف در کنار چشمه تلخاب به مسیر خود به سمت قله ادامه دادیم. طبق اطلاعات قبلی حدود 1 ساعت دیگر می بایست به آبشار می رسیدیم. با عبور از میان گیاهان سرسبز با برگهای پهن بلند و کشیده و گلهای زیبای زرد رنگ به تدریج شیب مسیر تندتر و تندتر می شد.

زیبایی طبیعت آنچنان خیره کننده بود که خستگی راه را احساس نمی کردیم. عقربه ها ساعت 14 را نشان می دادند که آبشاری زیبا پیش چشمانمان نمایان گردید. آبشار در ارتفاع 3300 متر از سطح دریا واقع شده است و فاصله آن تا لالان حدود 8 کیلومتر است که بین 3 تا 4 ساعت طول خواهد کشید. برخی از گروه های کوهنوردی در این محل چادر زده و شب را سپری می کنند. ما همچنان به راه خود ادامه دادیم و قصد داشتیم تا در همان روز نخست قله را صعود کرده و در مسیر بازگشت در محلی مناسب شب را بسر کنیم. در محل آبشار برای آخرین بار می بایست از رودخانه عبور می کردیم.

با عبور از رودخانه و طی حدود 350 متر در ارتفاع 3500 متر از آخرین چشمه مسیر آب مورد نیازمان را برداشتیم و به راه خود ادامه دادیم. چند گروه کوهنوردی در حال بازگشت از قله بودند. هوا شرایط پایداری نداشت. پس از طی مسافتی نه چندان طولانی باران شروع به بریدن کرد. به سرعت در محلی نشستیم  و در زیر، زیرانداز چادر پناه گرفتیم. پس از دقایقی باران متوقف و ما به ادامه مسیر پرداختیم. درنزدیکی گردنه ورزا بودیم که دوباره رعد و برق شدید و بارش باران مانع از ادامه مسیر گردید.

در آن لحظه که در ارتفاع 3900 متر بودیم تصمیم به بازگشت گرفتیم تا در ارتفاع پایین تر در محلی مناسب شب را سپری کنیم و روز بعد مجدداً به سمت قله حرکت نماییم. حدود 350 متر از ارتفاعمان کم کردیم و در نزدیکی آخرین چشمه در پناه صخره ای چادر زدیم.

باران می بارید، آسمان می غرید و صاعقه ها شدید بودند. گروهی بی توجه به صاعقه برای صعود تلاش می کردند. با تمام شرایط شب خوبی بود. به راحتی و بدون مشکلی بدون احساس سرما یا خیس شدن خوابیدیم. صبح ساعت 30/5 ازخواب بیدار شدیم و پس از صرف چای در ساعت 20/6 به سمت قله به راه افتادیم. کمتر از 1 ساعت به گردنه ورزا در ارتفاع حدود 4000 متر رسیدیم. گروهی که شب قبل به گردنه رسیده بود به دلیل نفوذ باران به داخل چادرها شب سختی را سپری کرده و تنها 4 نفر از اعضای گروه برای صعود به قله رفته بودند.

از گردنه ورزا دو مسیر برای صعود به قله خلنو وجود دارد.

1- مسیر برج، تیغه های ژاندارک، خلنو کوچک و در نهایت خلنو بزرگ

2- مسیر شمالی ژاندارک و خلنو که از دامنه های کاسه ای شکل عبور می کند.

ما مسیر اول را برای صعود انتخاب کردیم که در یک برنامه همه قله های مسیر را نیز صعود کرده باشیم. در حدود 1 ساعت بعد به برج رسیدیم.  قله برج در جنوب قله خلنو و در ارتفاع 4000 متر واقع شده است.

با عبور از برج به سمت تیغه های ژاندارک به راه افتادیم. برای عبور از تیغه های ژاندارک که بصورت زین اسبی است یا باید بصورت نشسته می رفتیم و یا اینکه از یکی از دامنه های شرقی یا غربی پایین رفته تا بتوانیم از آن عبور کنیم. ما از روی صخره های دامنه شرقی عبور کردیم.

پس از عبور از تیغه های ژاندارک مسیر به آرامی به سمت خلنو کوچک ادامه پیدا می کند.  ارتفاع خلنو کوچک 4350 متر است که از خلنو بزرگ تنها حدود 50 متر کوتاهتر است. با عبور از خلنو کوچک در ساعت حدود 40/9 به قله خلنو بزرگ رسیدیم. از فراز قله خلنو ارتفاعات بسیاری از البرز و برخی از ارتفاعات تخت سلیمان دیده می شوند. با توجه به شرایط نامساعد هوا مشاهده همه آنها برای ما ممکن نشد.

پس از توقفی نیم ساعته و گپ و گفتی با اعضای گروه کوهنوردی چنگ الماس از مسیر دوم به سمت پایین حرکت کردیم. مسیر دوم  با توجه به وجود دو شن اسکی بسیار خوب مسیر مناسبی برای فرود به شمار می رود. در کمتر از نیم ساعت به گردنه ورزا  و از آنجا در حدود 15 دقیقه به محل کمپ شب گذشته رسیدیم. پس از جمع کردن کامل وسایل به سرعت خود را به تلخاب رساندیم. با توقفی نیم ساعته و صرف ناهار در کنار چشمه تلخاب به سمت لالان روانه شدیم.

[ سه‌شنبه ٢۸ تیر ۱۳٩٠ ] [ ٤:٥٦ ‎ب.ظ ] [ علی اکبر مرادان ]

سفر یعنی زندگی. سفر نویسی یعنی دادن زندگی به دیگران درود بر روان شاد همه سفرنامه نویسان. به یاد شب های تاریک و بی مهتاب کویر در آن زمان که آلفونس گابریل بر آن قدم می نهاد. می نویسم هر چند با دانشی ناچیز و ادبیاتی نه چندان صحیح. به امید آن روز که تمام نقاط استانم را دیده باشم. چون آرزوی دیدن تمام ایران آرزویی است دست نایافتی. تماس با من: 09122314578 aliakbarmoradan@yahoo.com